Inclusive Basic Education: The Transformative Contribution of the Neuropsychopedagogue

Main Article Content

Ginete Cavalcante Nunes
Elizabete Távora Francelino

Abstract

As time passes and with the significant increase in diagnoses of learning disorders, it becomes necessary to better understand the history of inclusive education in Brazil and the importance of such diagnoses in education in general. Discussing the need and importance of correct diagnosis helps to understand something more about the supply of available resources, with the aim of improving education and helping school-age children to deal with their specificities. It starts with the understanding that each individual has their own pace and way of learning. This production aimed to discuss and highlight the importance of working together to increasingly improve the reality of education, especially basic education. Offering quality teaching, highlighting the importance of the neuropsychopedagogue in its development, would be among the best proposals today. Public authorities need to be more attentive to support in the creation of educational spaces that seek assistance for students, with any difficulty, including neurodevelopmental disorders and intellectual or physical disabilities, recognizing that there is still a lot to create, in terms of improvements for quality education, which is also specialized and inclusive.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Nunes, G. C., & Francelino, E. T. (2025). Inclusive Basic Education: The Transformative Contribution of the Neuropsychopedagogue. Amadeus International Multidisciplinary Journal, 9(17), 69–81. https://doi.org/10.14295/aimj.v9i17.225
Section
Comment
Author Biographies

Ginete Cavalcante Nunes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN. Cursa Mestrado Profissional em Filosofia pelo IF Sertão PE- Instituto Federal de Educação do Sertão Pernambucano- IF Sertão PE. 

Elizabete Távora Francelino, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, PT

Mestre em Ciência da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alta Douro- UTAD-Portugal. Especialização em Metodologia do Ensino de Matemática (Fa7). Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará; Psicopedagogia-Fac. Metropolitana. Graduanda Psicologia FIC. Professora da Rede Estadual de Ensino-SEDUC-CE.

References

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

CASTRO, Jorge Abrahão de. Evolução e desigualdade na educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 30, p. 673-697, 2009.

COSTA, Antonia Erica Rodrigues. A intervenção neuropsicopedagógica nas dificuldades de aprendizagem na educação básica. Editora Realize. 2023.

COUTO CC, FURTADO MC DE C, ZILLY A, SILVA MAI. Experiências de professores com o autismo: impacto no diagnóstico precoce e na inclusão escolar. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 31º de dezembro de 2019 [citado 15º de janeiro de 2024];21:55954. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/55954

FERREIRA, Gesilaine Mucio; DA SILVA MOREIRA, Jani Alves; VOLSI, Maria Eunice França. Políticas de educação especial na perspectiva da educação inclusiva no Brasil: Em discussão a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Inclusiones, p. 10-34, 2020.

LOUREIRO, Vitor da Silva et al. Percepções de docentes da educação básica sobre dificuldades de aprendizagem: aportes da neuropsicopedagogia. 2023.

MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; LEITE, Lucía Pereira. As contribuições da Educação Especial para promoção da educação inclusiva nas normativas brasileiras. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4 (2), 189-210, 2014.

METRING, Roberte; SAMPAIO, Simaia. Neuropsicopedagogia e aprendizagem. Wak, 2020.

MIRANDA, Fabiana Darc. Aspectos históricos da educação inclusiva no Brasil. Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva, v. 2, n. 3, p. 11-23, 2019.

NA, NEUROPSICOPEDAGOGIA E. A. EDUCAÇÃO ESCOLAR. Capítulo 05 A neuropsicopedagogia e a educação escolar na perspectiva da educação inclusiva: elos e paralelos. O diálogo entre a Psicopedagogia e os Desafios da Aprendizagem, p. 95.

PEREIRA, L. C., & GRAVE, M. Q. (2012). Encaminhamento de crianças com necessidades educacionais especiais em idade de estimulação precoce a escolas de Educação Infantil de um município de médio porte do Vale dos Sinos. Revista Educação Especial, 25(42), 101–113. https://doi.org/10.5902/1984686X2820

PINHEIRO, Moisaniel Oliveira. Capítulo 05: A neuropsicopedagogia e a educação escolar na perspectiva da educação inclusiva: elos e paralelos. O diálogo entre a Psicopedagogia e os Desafios da Aprendizagem, p. 95 a 114 Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.

PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em revista, p. 143-156, 2009.

SAVIANI, Dermeval. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Texto elaborado no âmbito do projeto de pesquisa “O espaço acadêmico da pedagogia no Brasil”, financiado pelo CNPq, para o “projeto, v. 20, p. 21-27, 2005.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.