Quality Parameters in Higher Education: An Analysis of the MEC Assessment Instrument with Emphasis on the Didactic-Pedagogical Dimension
Main Article Content
Abstract
The assessment of undergraduate courses seeks to understand the teaching proposals made available to students as a way of ensuring greater quality in Brazilian higher education. The objective of this study was to analyze and discuss the assessment instrument for undergraduate courses of INEP_MEC, specifically, on the Didactic-Pedagogical Organization and management of knowledge management proposed in this dimension of the tool. The methodology consisted of documentary research, where the practices associated with knowledge management present in the 24 indicators of this dimension were analyzed. The results seem to indicate at least nine conducts in terms of knowledge management. These demonstrate that they adapt to more than one indicator at the same time, and can contribute to HEIs achieving greater success in terms of the grades attributed by the MEC.
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.
References
BASTOS, Isabela Deschamps; SILVA, Renata. Autoavaliação institucional como ferramenta de gestão estratégica universitária: estudo de uma instituição de ensino superior pública municipal do sul do Brasil. In: SIMPÓSIO AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR, 3., 2017, Florianópolis. Anais [...]. Forianópolis: UFSC, 2017. p. 1-17.
BATISTA, Fábio Ferreira. Governo que aprende: gestão do conhecimento em organizações do executivo federal. Brasília: IPEA, 2004. Texto para Discussão 1022.
BATISTA, Fábio Ferreira; QUANDT, Carlos Olavo. Gestão do conhecimento na administração pública: resultado da pesquisa IPEA 2014 – Práticas de gestão do conhecimento. Brasília: IPEA, 2015.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, 2004.
CEN. European Committee for Standardization. European guide to good practice in knowledge management. Brussels, 2003. Disponível em: http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/ bf_bancos/e0002341.pdf. Acesso em: 2 mar. 2025.
DALKIR, Kimiz. Knowledge management theory and practice. Boston, MA: MIT Press, 2011.
DAVEL, Ronel; SNYMAN, Marita. Influence of corporate culture on the use of knowledge management techniques and technologies. South African Journal of Information Management, Cape Town, v.7, n. 2, jun. 2005. DOI: https://doi.org/10.4102/sajim.v7i2.259
DAVENPORT, Thomas Hayes; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
DAVENPORT, Elisabeth; CRONIN, Blaise. Knowledge management: semantic drift or conceptual shift? Journal of Education for Library and Information Science, New York, v. 41, n. 4, p. 294-306, 2000. DOI: https://doi.org/10.2307/40324047
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995- 2009): do provão ao SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414- 40772010000100011& scri pt =sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 14 out. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100011
DINIZ, Rosa Virgínia; GOERGEN, Pedro L. Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 24, n. 3, p. 573-593, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 40772019000300573. Acesso em: 4 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000300002
DOROW, Patrícia Fernanda; CALLE, Guillermo Antonio Dávila; RADOS, Gregório Jean Varvakis. Ciclo de conhecimento como gerador de valor: uma proposta integradora. Espacios, Caracas, v. 36, n. 12, 2015. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a15v36n12/15361213.html. Acesso em 14 out. 2024.
ERPEN, Julio Graeff et al. Métodos e técnicas de gestão do conhecimento aplicadas para melhorar a gestão do capital intelectual em núcleos setoriais de uma associação empresarial. Navus, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 22-35, jan./mar. 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3504/350450615003.pdf. Acesso em 10 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.22279/navus.2015.v5n1.p22-35.194
FRAGA, Bruna Devens et al. Business intelligence: métodos e técnicas de gestão do conhecimento e as tendências para avanços do capital intelectual. Navus, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 43-56, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.redalyc. org/pdf /3504/350454065003.pdf. Acesso em: 21 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.22279/navus.2017.v7n1.p43-56.410
FUNGHETTO, Suzana Schwerz. Novas estratégias para avaliação in loco após a publicação dos novos instrumentos avaliativos do INEP. In: Seminário da Associação Brasileira das Mantenedoras das Faculdades (ABRAFI), 1., 2018. Anais [...]. Brasília: Abrafi, 2018.
GHANI, Syed Raiyan. Knowledge management: tools and techniques. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, Delhi, v. 29, n. 6, p. 33-38, 2009. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/b74c654d85c82102ba048730cea3f31e/1?pq- origsite=gs cholar&cbl=2028807. Acesso em: 30 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.14429/djlit.29.276
GNECCO JUNIOR, Lênio et al. Métodos e técnicas de gestão do conhecimento: comunidades de prática. In: Tourism and Management Studies International Conference Algarve, 4., 2012, Faro. Proceedings […] Faro: ESGHT – University of the Algarve, Portugal, 2012.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância – reconhecimento e renovação de reconhecimento. Brasília: INEP, 2017.
LEASK, Marilyn et al. Knowledge management tools and techniques: improvement and development agency for local government. London: IDeA, 2008.
LENZI, Greicy Kelli Spanhol. Framework para o compartilhamento do conhecimento na gestão de tutoria de cursos de educação a distância. 2014. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
MARCHELLI, Paulo Sérgio. O sistema de avaliação externa dos padrões de qualidade da educação superior no Brasil: considerações sobre os indicadores. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 15, n. 56, p. 351-372, jul./set. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362007000300004
NOVAES, Gláucia Torres Franco. Habilidades e competências do Exame Nacional dos cursos de Medicina. 2002. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
RAO, Madanmohan. Knowledge management tools and techniques: practitioners and experts evaluate KM Solutions. Oxford: Elsevier Butterworth–Heinemann, 2005.
REIS, Fábio José Garcia dos; COVAC, Fernando; COVAC, José Roberto. Novos instrumentos de avaliação favorecem inovação nas IES. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2018/01/Novos-instrumentos-de-avalia%C3% A7%C3%A3o-favorecem-inova%C3%A7%C3%A3o-nas-IES-1.pdf. Acesso em: 10 jan. 2025.
SEIFFERT, Otília Maria Lucia Barbosa. Avaliação da qualidade da educação superior: entrelaçando evidências. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação-UFMS, Campo Grande, v. 24, n. 47, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5906. Acesso em: 11 nov. 2024.
SERVIN, Géraud. ABC of Knowledge Management. National Library for Health: Knowledge Management. England, 2005. Disponível em: http://dgroups.org/file2.axd/79969285-660d-4c8d-a902-894b1ef31cc8/ABC_of_KM.pdf. Acesso em: 7 out. 2024.
SOUZA, Paulo André. Políticas de avaliação da qualidade do ensino superior brasileiro. 2016. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
URIARTE, Filemon. Introduction to knowledge management. Indonesia: ASEAN Foundation, 2008.
VERHINE, Robert Evan; FREITAS, Antônio Alberto da Silva Monteiro de. A avaliação da educação superior: modalidades e tendências no cenário internacional. Revista Ensino Superior Unicamp, Campinas, v. 3, n.7, p.16-39, 2012.
WIIG, Karl. Knowledge management foundations: thinking about thinking. How people and organizations create, represent and use knowledge. Arlington, TX: Schema Press, 1993.
YOUNG, Ronald. Knowledge management: tools and techniques manual. Tokyo: Asian Productivity Organization, 2010. Disponível em: https://www.apo- tokyo.org/publications/ebooks/knowledge-management-tools-and-techniques-manual/. Acesso em: 5 nov. 2024.