Quality Parameters in Higher Education: An Analysis of the MEC Assessment Instrument with Emphasis on the Didactic-Pedagogical Dimension

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Gilmária Henllen Gondim Gomes
Ivanildo Lopes da Silva
Gislene Farias de Oliveira

Abstract

The assessment of undergraduate courses seeks to understand the teaching proposals made available to students as a way of ensuring greater quality in Brazilian higher education. The objective of this study was to analyze and discuss the assessment instrument for undergraduate courses of INEP_MEC, specifically, on the Didactic-Pedagogical Organization and management of knowledge management proposed in this dimension of the tool. The methodology consisted of documentary research, where the practices associated with knowledge management present in the 24 indicators of this dimension were analyzed. The results seem to indicate at least nine conducts in terms of knowledge management. These demonstrate that they adapt to more than one indicator at the same time, and can contribute to HEIs achieving greater success in terms of the grades attributed by the MEC.

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How to Cite
Gomes, G. H. G., Silva, I. L. da, & Farias de Oliveira, G. (2025). Quality Parameters in Higher Education: An Analysis of the MEC Assessment Instrument with Emphasis on the Didactic-Pedagogical Dimension. Amadeus International Multidisciplinary Journal, 9(17), 31–51. https://doi.org/10.14295/aimj.v9i17.223
Section
Article
Author Biographies

Gilmária Henllen Gondim Gomes, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Mestranda em Gestão Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Graduação em Direito pela Faculdade Paraíso de Juazeiro do Norte. Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba. Especialização em Psicopedagogia pela Faculdades Integradas de Patos. Servidora técnico-administrativo da Universidade Federal do Cariri - UFCA. 

Ivanildo Lopes da Silva, Universidade Federal do Cariri - UFCA

Graduação em Direito pela Universidade Regional do Cariri – URCA; Especializações em Docência do Ensino Superior pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; Ensino de Língua Inglesa - URCA/ Universidade Federal do Ceará - UFC, Direito e Processo do Trabalho Doutor Leão Sampaio - Unileão. Mestrado em Economia do Setor Público - CAEN/UFC. Servidor da Universidade Federal do Cariri (UFCA). Coordenador de Ensino de Graduação na Pró-Reitoria de Graduação – PROGRAD.

Gislene Farias de Oliveira, Universidade Federal do Cariri – UFCA

Doutorado em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba. Docente da Universidade Federal do Cariri – UFCA. 

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