CURRICULUM AND IDENTITY ITS IMPACTS ON THE SCHOOL CONTEXT IN GOIÁS: POINTS AND COUNTERPOINTS
Main Article Content
Abstract
Abstract: One of the biggest challenges of contemporary education is to work with diversity, and identity plurality in school spaces, spaces in which relationships are often marked by tensions, conflicts, due to the asymmetries of power that permeate them and cause the construction of hierarchy, processes of subordination, (re) affirm prejudices, discrimination and violence in relation to certain social actors. It is a text of bibliographic review, in a qualitative approach, approaching the theoretical aspect of Cultural Studies.
Keywords: Culture. Curriculum. Differences. Cultural Studies
Metrics
Article Details
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.
References
André, M. E. D. A. (1995). Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus.
Berger, P. L.; Luckmann, T. (1985). A construção social da realidade: tratado de Sociologia do Conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes.
Bourdieu, P. (1998). Gênese e Estrutura do campo religioso. In: Bourdieu, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 5ª ed. p.45,57; 69,78.
_____ (1989). O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil.
_____. (2010). A dominação masculina. Tradução Maria Helena Kunhner. 9ª Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Bogdan, Roberto C. & Biklen, Sari Knopp. (1982). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria dos métodos. Boston: Allyn and Bacon.
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. (2015). Parecer nº 2/2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília, DF: CNE.
_____ . (1998). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/ 518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf . Acesso em 10.09.2017.