THE AWAKENING OF CREATIVITY IN ORGANIZATIONS

Main Article Content

Luíza Alves Braga
Nagela Maria Alcântara Pinheiro
Josimar Souza Costa
Francinete Alves de Oliveira Giffoni

Abstract

Abstract: This article deals with creativity and innovation in the business field.  Discusses the importance of encouraging the creative process at the organizational level.  It presents the success story of the Walt Disney organization on the international scene, relating the company's success to the use of creativity.  The text promotes reflection on the topic in the current context, demonstrating the growing need for companies to encourage the awakening of the creative process in order to remain competitive in a market that faces rapid changes and great challenges.

 

Keywords: Creativity;  Innovation;  Entrepreneurship;  Disney.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Braga, L. A., Pinheiro, N. M. A., Costa, J. S., & Giffoni, F. A. de O. (2020). THE AWAKENING OF CREATIVITY IN ORGANIZATIONS. Amadeus International Multidisciplinary Journal, 5(9), 170–176. https://doi.org/10.14295/aimj.v5i9.138
Section
Article
Author Biographies

Luíza Alves Braga, University of Fortaleza

 

Nagela Maria Alcântara Pinheiro, University of Fortaleza

University of Fortaleza - Administration Course

Josimar Souza Costa, University of Fortaleza

University of Fortaleza

Francinete Alves de Oliveira Giffoni, Federal University of Ceará (UFC).

Graduated in Medicine - Federal University of Ceará (UFC). Master in Educational Evaluation / UFC and PhD in Education / UFC. Master in PNL, International Master in Systemic Integral Coaching with expertise in performance of personal and professional excellence. franvida2015@gmail.com.

References

Alencar, Eunice M. L. Soriano de. (1996). A Gerência da Criatividade. Makron Books, São Paulo, v. 37, n.1. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/rae/v37n1/a09v37n1.pdf > Acesso em: 22 de abril de 2017.

Borniger, Camila; Pinheiro, Cristiano Max Pereira; Branco, Marsal Alves Ávila (2015). Organizações criativas: como medir o grau de criatividade nas organizações. Temática, São Paulo, Ano XI, n. 03. Disponível em: < http://www.ies.ufpb.br/ojs2/ index.php/tematica/article/view/23327 > Acesso em: 17 de abril de 2017.

Chiavenato, I. (1999). Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Campus.

Dewes, Fernando. et al. (2012). Ambientes e estímulos favoráveis à criatividade aplicada a processos de inovação de produtos. Revista Venezolana de Gestión Tecnológica (Espacios), Vol. 38. Disponível em: <https://docs.google.com/file/d/0B67qzHzhRv70VFVUODY0V0tid DA/view> Acesso em: 18 de abril de 2017.

Dilts, Robert B. (2004). Ferramentas para sonhadores. 1. Ed. Brasil: Rocco.

Morin, Edgar. (2003). Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO.

NADER, Ginha. (2009). A Magia do Império Disney. 4ª Ed. São Paulo: editora SENAC-SP.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 1993. 187

POLAK, Leonardo Puchetti. (2016). Estratégia Disney de Criatividade: Como Sonhar, Realizar e Encontrar Falhas nos seus Projetos. Disponível em: < http://lpprodutividade.com.br/blog/disney-criatividade/ > acesso em: 22 de abril de 2017

SIQUEIRA, Jairo. O segredo da criatividade de Walt Disney. 2008. Disponível em:< http://criatividadeaplicada.com/2008/11/16/o-segredo-da-criatividade-de-walt-disney/> Acesso em: 17 de abril de 2017.

SOUSA, Marcosuel Silva (2009). A importância do fator criatividade para o ambiente organizacional e para o Administrador de empresas. Disponível em: <http://www.administradores.com.br/_resources/files/_modules/academics/academics_1912_20100228182605bca6.pdf > Acesso em: 17 de abril de 2017.