SCHOOL MANAGEMENT MODELS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN TWO SCHOOLS IN JUAZEIRO DO NORTE

Authors

  • Elisângela Maria de Oliveira Melo Absoulute Christian University - ACU
  • Sthelamarys Costa Dantas Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA
  • Raimundo Fernandes de Almeida Junior Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Stênia Costa Dantas URCA
  • Ananias Agostinho da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14295/aimj.v5i9.120

Abstract

Abstract: This research arose from the need to analyze the school management models that are practiced in the municipal school system. The main objective was to understand if the school management nucleus has been promoting actions in favor of a more effective participation of the school community for the qualitative improvement of the teaching-learning process and if these actions fit in a democratic and participative management model or in a school administration model. To this end, a comparative study was carried out, with a qualitative approach, between two municipal schools in Juazeiro do Norte. Semi-structured interviews and field research for on-site observation were essential to consolidate the results. Lück, Libâneo, Silva, Paro, among others, were crucial for the theoretical foundation. According to the investigation, it was noticed that municipal schools are already able to carry out some actions that are considered to be participatory and democratic. However, these are punctual actions, which need to be improved, enabling more effective community participation in decisions, which will favor the institution in the development of decentralizing activities and of common interest to the entire community. It is worth mentioning that none of them carry out a work based entirely on a model of school administration. However, they still have a long way to go to be considered a truly democratic and participatory model, given that there are still remnants of centralizing actions, but which are already mixed with the participation of segments of education.


Keywords: School management; Management Models; Democratic actions.

Author Biographies

Elisângela Maria de Oliveira Melo, Absoulute Christian University - ACU

 

1 Mestranda em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University - ACU. Pós-Graduada em Psicopedagogia Institucional pela FJN. Graduada em Pedagogia pela URCA. Email: elis.fran@outlook.com;

Sthelamarys Costa Dantas, Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA

2 Pós graduação em:  Biologia e Química; Universidade Regional do Cariri –URCA. Licenciada em formação de professores Ensino Fundamental (1º e 2º Ciclos); Universidade Regional do Cariri -URCA. Licenciatura específica em Biologia; Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA. Email  sthelamaryscd@gmail.com;

Raimundo Fernandes de Almeida Junior, Universidade Regional do Cariri - URCA

3 Especialista em Educação Profissional Integrada a Modalidade EJA pelo Instituto Federal do Ceará IFCE.  Especialista no Ensino de Língua Portuguesa, pela Universidade Regional do Cariri – URCA. Graduado  em Letras e Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Email:  jrfernandesalmeida@gmail.com;

Stênia Costa Dantas, URCA

4 Mestranda do PROFLetras pela UERN. Pós-Graduada em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela FJN. Graduada em Pedagogia pela URCA. Licenciada em Português e Inglês pela UVA. Email profastenia@gmail.com;

Ananias Agostinho da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

5 Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre em Letras pela UERN. Graduado em Letras pela UERN. Email: ananiasgpet@yahoo.com.br


References

Brasil, Ministério da Educação (2014a). Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica - PARFOR Presencial. Manual Operativo. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível superior - CAPES. Brasília-DF. Disponível em: https://www.capes.gov.br /images/stories/download/ legislacao /27820 14-MANUAL-OPERATIVO-PARFOR.pdf. Acesso em 27 abr. 2019.

_______ (2014b). Ministério da Educação. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014, que trata da aprovação do Plano Nacional de Educação. Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 08 set. 2019.

_______ (1998). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC; SEF.

_______ (1996). Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação n. 9394/96. Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 abr. 2019.

_______ (1988). Ministério da Educação. Constituição Federal da República Federativa do Brasil. Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf_legislacao/superior/legisla_superior_const.pdf. Acesso em: 27 abr. 2019.

Ceará. Juazeiro do Norte (2018). Diário Oficial do Município. Decreto n. 416, de 31 de agosto de 2018, que institui a Política Pública Municipal Escola Integradora. Caderno I. Ano XX. N. 4835. p.1-9, Juazeiro do Norte.

Godoy, Arilda (1995) . Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. In: Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63. Mar./abr. São Paulo. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em: 08 set. 2019.

Libâneo, José Carlos (2012). O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. Vol. 38, n.1, p. 13-28. São Paulo. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323. Acesso em 28/04/2019.

Lück, Heloísa (2015). Gestão educacional: uma questão paradigmática. Série Cadernos de Gestão. vol. 1. Petrópolis, RJ: Vozes.

_______. (2013). A gestão participativa na escola. Série Cadernos de Gestão. vol. 3. Petrópolis, RJ: Vozes.

_______ (2011). Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Série Cadernos de Gestão. vol. 2. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

_______ (2009). Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo.

Paro, Vitor Henrique (2010). A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, v. 36, n.3, p. 763-778, set./dez. São Paulo. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08.pdf. Acesso em 14 out. 2019.

Silva, Amanda Karla Viana da (2019). Relações interpessoais: desafio para uma gestão escolar democrática. 2019. 28f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -Universidade Estadual da Paraíba- UEPB, Campina Grande. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/20071. Acesso em: 07 set. 2019.

Silveira, Denise Tolfo e Córdova, Fernanda Peixoto (2009). A pesquisa científica. In: Gerhardt, Tatiana Engel; Silveira, Denise Tolfo. Métodos de Pesquisa (org.). Universidade Aberta do Brasil: UAB. Porto Alegre: Editora da UFRGS, p. 31-42.

Published

2020-07-30

How to Cite

Melo, E. M. de O., Dantas, S. C., Almeida Junior, R. F. de, Dantas, S. C., & Silva, A. A. da. (2020). SCHOOL MANAGEMENT MODELS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN TWO SCHOOLS IN JUAZEIRO DO NORTE. Amadeus International Multidisciplinary Journal, 5(9), 23–44. https://doi.org/10.14295/aimj.v5i9.120

Issue

Section

Article